2e week India

22 oktober 2011 - Bhubaneswar, India


zaterdag 15 oktober

Vandaag staat in het teken van evalueren met de Indiase collega’s. De bedoeling is dat we een powerpointpresentatie maken. En dat daarin duidelijk de positieve punten van het onderwijs hier naar voren komen en de punten die ons inziens verder ontwikkeld kunnen worden. Monique, Gina, Mr Kaylash Barik en ik zijn daar zo’n 2 uur mee bezig, maar dan heb je ook wat. Met z’n vieren doen we ook de presentatie. Sommige groepen werken met 4 Indiase collega’s, onze collega’s die ook mee naar de scholen waren zijn er vanmorgen niet bij. Ik vind dat wel heel jammer. Maar het is niet anders. Punten die naar voren komen zijn vooral “time management”, in combinatieklassen zit vaak de ene klas lang te wachten en doet niets dat is zonde van de leertijd, ook is de attitude van collega’s niet altijd fijn naar de kinderen toe, er wordt vaak commanderend gesproken en kinderen die niet zo vlot kunnen leren komen niet aan de beurt, tja dan leer je dus ook niet. Deze vraag is er ook bij de collega’s en ’s middags bespreken we wie welke workshop zal gaan doen. Ook is er vraag naar materialen. Daar hebben we ook ideeën over, tenslotte kun je bijvoorbeeld prima rekenen met steentjes, kun je bamboe in stukken zagen en ermee rekenen of bouwwerken maken etc. Maandag gaan we de workshops in een groepje voorbereiden, ik ga me met Karin en Elles storten op interactief leren en met Gina en Karin op het maken van simpele goedkope materialen voor het rekenen. Andere groepen gaan bezig met de attitude , Multi-classteaching en materialen voor taal en zaakvakken als aardrijkskunde, wereldoriëntatie, etc. Na de lunch hebben we de mogelijkheid om te gaan shoppen…. We willen allemaal met mooie India kleding thuiskomen. Er zijn pakketten te koop voor een broek, jak en sjaal maar die zijn niet geschikt voor vrouwen langer dan 1.65m…….. Gelukkig vind ik een andere mooie lap en laat bij een kleermaakster mijn maten opnemen, daar valt de elektriciteit ui (dit gebeurt met regelmaat…) en bij kaarslicht word ik opgemeten…. Ik ben heel benieuwd naar het resultaat! Ook het internetcafé kon ik weer bezoeken, dit keer met een tuktuk, wat is dat leuk zeg! En als groep witte vrouwen hebben we ook weer veel bekijks. Maar Nirdja en Arpita zorgen goed voor ons.

Zondag 16 oktober 2011

Vandaag hebben we een heuse toeristendag. We vertrekken al om half 8 naar Sanghagara, een natuurpark met een waterval, waar veel mensen in het weekend een dagje heen gaan. We staan echter wel 3 kwartier vast, terwijl het geheel misschien een kwartiertje rijden is….. We moeten langs een weg die ook langs het hotel gaat. Het is een “highway” waar vrachtauto’s van de ijzermijnen naar de fabrieken rijden en terug, dit gaat dag en nacht door (vandaar dat ik met oordoppen slaap….). Het is een park waar in het weekend families heen gaan voor een dagje weg, de waterval is mooi, het water ziet geel/oranje en we maken foto’s van elkaar. Ook al is het vroeg de zon voelt al behoorlijk warm! Wanneer we weer vertrekken staat er een stalletje met kruiden en een man heeft waar uitgespreid op de stoep, zo leuk dat ik er een foto van maak voor de workshop die we over TLM (teaching learning materials) voor rekenen gaan voorbereiden. Er liggen keurig 10 hoopjes met ieder 5 peren naast elkaar. Na het ontbijt vertrekken we naar een Hindoetempel. Weer een flink stuk rijden. Een Indiase collega rijdt met ons mee, ze heet Sushma en praat een heel klein beetje Engels. Met m’n boekje Hindi op reis probeer ik een gesprekje aan te knopen en laat haar ook foto’s zien. Het lukt vrij aardig. Zo kom ik erachter dat ze een jaar getrouwd is, nog geen kinderen heeft en dat ze woont bij een berg waar we langs rijden met de auto. Bij de poort van de tempel moeten we de schoenen uit en het fototoestel in de tas stoppen. Maar even later zitten we toch allemaal wel foto’s te maken….. We zijn tenslotte toeristen! Er is een museum met allerlei oude beelden, van Ganesh, Vishnu, Boeddha en anderen waar we ook heen gaan. De beelden zijn tot in detail uitgewerkt. We hebben een picknick op het plein waar de geiten stuk voor stuk een graantje mee willen pikken. Daarna shoppen dus de nodige spullen zijn gekocht! Op de heenweg kwamen we langs steenbewerkers die vooral veel godenbeelden maken. Daar kijken we ook uitgebreid ronden kopen is er ook bij! ’s Avonds hebben we een uitje naar een restaurant op de berg waar we vanmorgen ook waren. De volgende ochtend merken veel van de groep dat het eten wat pittiger was dan in het hotel……

Maandag 17 oktober 2011

Vandaag staat in het teken van voorbereiden van de workshops van dinsdag en woensdag. Met Karin en Elles bereid ik de workshop “interactive learning” voor, tussendoor een brainstormsessie waarna het geheel goed voorbereid is. We krijgen 3 groepen die in anderhalf uur bezig zijn met dit onderwerp, ook komen “multiclassteaching” en “teacherattitude” aan bod bij de andere groepen. Na de lunch wordt de workshop voor woensdag voorbereid, samen met Karin en Gina houd ik me bezig met Teaching Learning Materials voor rekenen. We werken flink door tot 16 uur en dan kunnen we weer even shoppen! Altijd weer leuk. Elles laat weer allerlei bling-bling lappen showen en zoekt wat moois uit. Ik laat me ook weer verleiden. Daarna nog even naar een religieus winkeltje. Het grappige is dat echt allerlei winkeltjes te vinden zijn, je kunt het zo gek niet noemen of er is een winkeltje voor. Alleen zijn ze zo klein als een garage. Volgestouwd met waar om te verkopen. Ik wil foto’s maken maar de batterij van m’n toestel blijkt nog in de oplader te zitten. Dan komen we ook nog een kleurige optocht tegen, het is deze week veel feestgedruis, waarvan het meeste langs ons heen gaat omdat er zoveel andere dingen te doen zijn…. Maar er is tot laat in de avond zoveel muziek te horen dat je rustig typend op je stoel heen en weer bonkt van de trommels!

Dinsdag 18 oktober 2011

Vanmorgen verwachten we onze Indiase collega’s. Het tijdsbesef lijkt hier toch wat anders dan in Nederland. Wij zitten half 10 klaar voor ontvangst maar om half 11 zijn er ongeveer 20 binnengekomen en kunnen we pas echt van start. De eerste workshop wordt daardoor al wat korter. We werken gemiddeld met 7 collega’s die alledrie de workshops achter elkaar doen. ’s Morgens 2 en ’s middags 1. Behoorlijk intensief. Wij geven dus 3 keer ongeveer dezelfde workshop. Bij Karin, Elles en ik komt interactief leren op de voorgrond met accent op “open”en “gesloten” vragen en een manier van werken eerst zelf denken , dan overleggen met je buurman en dan met de hele klas ( think, share, exchange). Als opwarmertje doe ik een spel met de bal en tussendoor, het is heel wonderlijk te ervaren dat het naar elkaar gooien met een bal in een volgorde en daarna dezelfde weg terug laten gaan vrijwel niet te doen blijkt! Ook een rij maken met wie het langst moest reizen om hier te komen en wie het kortst moest reizen, blijkt nog een hele klus! De collega’s doen allemaal heel enthousiast mee, hartverwarmend. Het is ontzettend leuk om te doen. Wat we aanbieden is klein en simpel maar zo wordt dat niet ervaren, het is nieuw hier en het spreekt aan. Een kleine aanzet tot verbeteren van het onderwijs…… Nadat we voorbeelden hebben laten zien van open en gesloten vragen reageren sommigen met een vraag en meteen erachter aan, “dat is een gesloten vraag!” Echt een eye-opener! Om een uur of 5 gaan onze Indiase collega’s weer naar huis. Morgen zijn er nieuwe workshops, waar wij ons verder op voorbereiden. Voor het eten komt de kleermaakster langs, dat wordt een modeshow. Prachtige combinaties zijn er gemaakt die we met veel plezier even uitproberen. Ook is er een meisje dat met henna onze handen versierd, ja dat laat ik natuurlijk ook doen! Het eten daarna gaat wat lastig, de henna moet minimaal een uur drogen en sommigen hebben ook de binnenkant van hun handen laten doen….. Woensdag 19 oktober 2011 Vandaag kunnen we wel op tijd beginnen. Veel Indiase collega’s hebben goed hun best gedaan op tijd te zijn. Na een algemene introductie in de “conferenceroom” geven Karin, Gina en ik 3 keer één uur een workshop over Teaching Lesson Materials, een woord dat we veel horen. Wij richten ons op het rekenen. We starten met een spel, ieder krijgt een papiertje met een cijfer op de rug tussen 0 en 100 en moet er door vragen achter komen welk cijfer op de rug staat en er mag natuurlijk niet het cijfer worden genoemd. Het kost even wat moeite maar het lukt iedereen in half Hindi, Uria en Engels. Daarna moet iedereen op de volgorde staan van laag naar hoog cijfer, dat wordt nu herkend van gisteren; “we make a queue”. Er is veel plezier onderling. Prachtig om te zien. Steeds maken we de koppeling naar de eigen klas of school en er wordt druk geschreven. Karin laat materiaal zien dat ze voor haar school heeft gemaakt, “tweelingsommen”(1+1, 2+2, 3+3 etc.), hartjes sommen wat hoort bij 2 om 10 te krijgen? Gina laat ze kennismaken met “bingo” met sommen en ik klap en stamp de tafel van 3 heen en terug, dat laatste is nog lastig! Wanneer ik vertel dat bij ons op school op die manier tafels ook door elkaar gedaan worden, kunnen ze dat niet geloven…! Met alles wordt enthousiast meegedaan, ook dit is weer ontzettend leuk om te doen, ik zou zo nog wel een tijd hier willen blijven en werken! Na de weer overheerlijke lunch waar vooral onze collega’s zich wel 5 keer laten opscheppen….. doen we met z’n allen een spel in de tuin, hoewel het al aardig heet is daar. Onze presentaties over Nederland hadden we op de muur in de conferenceroom gehangen met als opdracht die goed door te nemen en nu was er een overhoring à la “ren je rot”; na iedere vraag moest je naar YES of NO rennen, bijvoorbeeld heeft Nederland bergen? Ook hier weer veel plezier met elkaar. Dan is het tijd om donderdag en vrijdag voor te bereiden. We gaan in tweetallen naar een school waar we al geweest zijn om daar lessen te volgen en te geven met items die deze dagen besproken zijn. Ik ga met Gina naar de Palanghati Primary School. Met 2 leerkrachten bereiden we de lessen voor. Komisch is dat deze twee leerkrachten niet op deze school werken, sterker nog een leerkracht blijkt schoolhoofd te zijn en wil ook graag dat we zijn school bezoeken. Eén en ander is allemaal geen probleem, we zijn heel benieuwd!

Donderdag 20 oktober

We gaan vandaag naar Palanghati Primary School, deze school ligt zo ver weg dat we al om kwart over 9 moeten vertrekken. De weg kennen we al een beetje, soms asfalt en dan weer veel hobbeldebobbel, gelukkig geen last van wagenziekte…!

Foto’s

1 Reactie

  1. Annesta:
    22 oktober 2011
    Ha Saskia, Wat heb jij mooie dingen meegemaakt. Jullie laten echt wat achter voor die leerkrachten! Leuk om te lezen.
    groetjes,
    Annesta